КУПОЛ. Культура і Політика. КУПОЛ. Культура і Політика.
 НОВИНИ   ВИБОРИ   СТАТТІ ТА ОГЛЯДИ   ІНТЕРВ'Ю   ДАЙДЖЕСТ   ГОЛОСУВАННЯ   ПРО НАС  
КуПол по-старому вперед! версія для друку вперед! в закладки! вперед!
 

НОВИНИ

Вибори-2006 - технологічні
27.01.2006

By: Розмовляв Володимир КУЧЕР, Поступ

Найбільш помічними для всіх учасників виборчих перегонів нині є політичні технології. Політтехнології - це така дивна штука, яка дозволяє навіть найбезнадійнішим партіям потрапляти в парламент або аутсайдерам отримувати перемогу. Політтехнології - це чарівна паличка кожної партії у часі виборчої боротьби, таємна зброя, остання надія. І хоча буває, що технологи підводять своїх господарів і не дають їм очікуваного результату, та поривати з ними ще ніхто не наважився. Ба більше, саме ці парламентські вибори, на думку багатьох експертів, стали святом для політтехнологів. Чому партії та блоки так залежні від фахівців у сфері політмейкерства? Які технології переважатимуть на цих виборах та наскільки ними зловживають учасники перегонів? Про це в "Поступі" говорять експерти: політолог Володимир Фесенко, експерт Комітету виборців України Олександр Черненко та керівник Аґентства моделювання ситуацій, яке займається PR-технологіями, Віталій Бала.



- Яка, на вашу думку, роль політичних технологій на цих парламентських виборах?

Володимир ФЕСЕНКО: Достатньо висока. Сучасні вибори взагалі є великою мірою технологічними в тому сенсі, що використовуються вже відпрацьовані в інших країнах або на попередніх виборах технологічні механізми впливу на поведінку виборців та їх рішення. Але я б не перебільшував, бо на сьогоднішніх виборах на електорат значно більшою мірою впливають реальні політичні події. Наприклад, рейтинг Партії реґіонів почав зростати після політичної кризи у вересні і розколу помаранчевої команди. Газовий конфлікт, газова угода - вони також впливають на перебіг виборчої кампанії, навіть значно більше, ніж ті чи інші технології. Я б сказав, що в нинішній кампанії політичні, інформаційні та виборчі технології використовуються як інструмент позиціонування політичних сил навколо певних політичних подій. Тобто ці технології на сьогодні не є самодостатнім інструментом впливу.

Олександр ЧЕРНЕНКО: Для успіху на будь-яких виборах мають бути три складові: ідеологія, адмінресурс та власне політтехнології. Залежно від виборів та чи інша складова успіху є головною. Ці вибори показують, що в більшості партій великі проблеми з ідеологією, тобто ця складова розмита. Адмінресурс так само не є дієвим. Тому ці вибори приблизно на 80% будуть технологічними. Просто у багатьох політичних сил дуже схожі програми, і, відповідно, проголосувати саме за них виборця переконуватимуть технологи. Особливо це буде спостерігатися на місцевих виборах, де жорстка конкуренція, де дуже багато охочих стати, наприклад, мерами міст. Якісних технологів на всіх, звісно, не вистачить, і тому зараз будемо спостерігати за застосуванням "брудних" технологій.

Віталій БАЛА: Політичні технології, на мою думку, слід розділити на дві складові. Передусім будуть представлені маніпулятивні технології, які пов'язані з маніпуляцією інформацією. Наприклад, опозиція говоритиме про те, як зараз погано і наскільки знизився рівень життя, називатимуть там цифри щодо м'яса, молока, ВВП. А влада в той час буде говорити, що все не так: подивіться, он як у нас усе покращилось. Сюди також слід віднести використовувану зараз так звану "технологію заклинання", коли через мас-медіа розповідають, як усе було погано і як усе буде добре або навпаки. Це перший момент. Наступна складова - це так званий "чорний піар", який буде, на жаль, досить серйозно використаний. Зокрема деякі із 45-ти учасників перегонів створені спеціально, щоб дискредитувати лідерів перегонів. Є три лідери, і от на кожного з лідерів створено по кілька проектів, які будуть їх, скажемо так, безсовісно критикувати.

Тобто, умовно кажучи, ідеології як такої на виборах не буде і стратегічного розвитку своїх програм жодна з партій не демонструватиме. Тобто ці вибори будуть суто технологічними. Але слід сказати, що результатами використання цих технологій учасники перегонів будуть розчаровані.

- Якщо за приклад узяти шість головних конкурентів на виборах, то які можна виділити відмінності у використанні ними політтехнологій. У кого з учасників процесу кампанія більш-менш "чиста", а хто зловживає брудними технологіями?

В. Ф.: Я б сказав, що після минулих президентських перегонів багато хто з фаворитів виборів значну увагу приділяє інструментам зовнішньої реклами, так званим білбордам. Ми маємо справу вже з політичною модою. 2002 року цей інструмент використовували менше. Також дуже активно використовується телевізійна політична реклама. Однак за результатами попередніх виборів можна простежити, що ефективність політичної реклами є не дуже високою. Для розкрутки тих чи інших проектів - можливо, але для досягнення результату цього замало.

Ще один помітний момент виборчих перегонів - це те, що більшість фаворитів намагається використовувати своїх лідерів. Найбільше цим захоплюються Партія реґіонів та Блок Юлії Тимошенко. Щодо інших політичних сил, то тут акцент робиться на інших речах. Наприклад, "Наша Україна" намагається позиціонувати себе як патріотичну силу, яка захищає національні інтереси і найбільш послідовно відстоює цінності Майдану. Хоча тут буде значна конкуренція між усіма постпомаранчевими силами. Блок Вітренко зі своєю проросійською риторикою зараз здобув значну підтримку російських мас-медіа, навіть більшу, ніж Партія реґіонів.

О. Ч.: Ситуація з лідерами перегонів нібито стала, адже електорат у них більш-менш стабільний. (Я не кажу про Литвина чи інших, у кого показники на межі). Тобто у них технології спрацьовують у загальноукраїнському політичному масштабі. Тут наголос роблять не стільки на листівки, білборди і рекламні ролики, як на участі в ухваленні державних рішень як в уряді, так і в парламенті. А технологи повинні краще інтерпретувати й подавати ті речі, які роблять політики. Треба сказати, що всі учасники виборів мають професійні команди і поки що ми не бачимо від них застосування брудних технологій, хоча вони і є.

Більшість брудних технологій спрямована зараз на блок Юлії Тимошенко. Але дуже важко сказати, хто це робить і чи не робить це сам блок Тимошенко, щоб звинуватити опонентів у недобросовісній боротьбі. З іншого боку, найагресивніша кампанія з погляду формування інформаційних приводів, постійних прес-конференцій, присутності в ЗМІ є саме в БЮТ. Там постійно якісь ідеї, і хоча вони не завжди вдалі, але, скажімо, вони беруть масою.

В. Б.: Насправді є тільки три головні учасники перегонів - це "Наша Україна", БЮТ і Партія реґіонів. Якщо говорити про використання технологій, до того ж "білих", то найактивнішою, працюючи професійно, є Юлія Володимирівна. За нею іде блок Литвина, хоча, як на мене, у них помилкові технології. Комуністи всього-на-всього хочуть залишити за собою свій електорат, щоб той не перейшов чи до Вітренко, чи до СПУ. Соціалісти якихось особливих технологічних засобів не використовують, хоча, наскільки нам відомо, росіяни їх десь консультують. Щодо "чорних" технологій, то щось сказати наразі важко. Але, наприклад, те, що вчора (24 січня - Авт.) почали заявляти про перегляд судимостей лідера Партії реґіонів Януковича, свідчить, що вже щось розпочинається, тобто є намагання вивести свого суперника взагалі з боротьби або відволікти його на такі особисті речі. Можемо говорити відверто, що це один із видів "неетичної" передвиборної технології.

- Як можна оцінювати проходження цієї виборчої кампанії за критерієм використання "чорного" піару й компромату (порівняно з попередніми виборами)?

В. Ф.: Якщо говорити про використання "чорного" піару, то помітна цікава тенденція: деякі політичні сили намагаються імітувати використання брудних технологій проти себе, і вже з цього розгортається ціла інформаційна кампанія. Але ця технологія не буде значним кроком у боротьбі за голоси виборців. На мій погляд, ці вибори будуть вільнішими, ніж усі попередні. Те саме стосується і використання брудних виборчих технологій. І все через те, що зараз більше простору для свободи слова. Помітно, наприклад, що багато керівників тих чи інших телеканалів певною мірою намагається підігравати тим чи іншим політичним силам, але не так відверто, як це було на президентських виборах. Однак і керівники мас-медіа, і журналісти намагаються не дати себе використати.

О. Ч.: Оцінювати ще рано, адже чорний піар використовують ближче до голосування, щоб виборець прийшов на дільницю якомога негативніше налаштований проти якогось кандидата. Але прогнози такі, що справді ці вибори щодо застосування брудних технологій будуть безпрецедентними порівняно з усіма минулими. Щодо ефективності, то попередні вибори показали, що вона якщо не нульова, то принаймні мінімальна, і у виборця вже настільки вироблений імунітет до того, що його важко ввести в оману. Тому виправдати застосування цих технологій можна тільки з одного боку - вони є своєрідним оправданням технологів перед своїм замовником, що вони не дарма їдять свій хліб.

В. Б.: Я не знаю, наскільки ці вибори будуть інтенсивні чи неінтенсивні щодо використання брудних технологій, але з погляду їх ефективності вони будуть нижчі. Наші лідери не зрозуміли, що насправді дії, які відбулися під час президентських виборів, - це не тільки пафосні заяви, а й те, що громадянське суспільство в нас уже народилось і нас не так легко буде обдурити. Умовно кажучи, ми вже будемо голосувати й оцінювати лідерів перегонів не за тим, що вони говорили, а за тим, що вони робили і що могли зробити. Бо практично всі, хто зараз іде на вибори, мали вже можливість себе проявити. Тому скажу, що намагання деяких партій з допомогою "чорного" піару знизити відсоток у опонентів чи підвищити свій будуть марні.

- Чи не зловживають лідери виборчих перегонів проведенням агресивної рекламної кампанії, а також маніпуляціями громадською думкою?

В. Ф.: На жаль, це є певною закономірністю сучасної боротьби, сучасних виборчих кампаній. Партії просто не можуть взагалі не використовувати маніпулятивних прийомів - це було, є і буде. Але як виборці, так і експерти й самі політики мають дивитися, щоби ця маніпуляція не була брудною і не призводила до омани виборців. Коли ж ми кажемо про агресивну рекламу, то певні прояви агресивності все-таки є, але поки що не надміру. Я б сказав, що проблема не в агресивності реклами, а загалом у надмірній кількості політичної реклами на телебаченні. Це дратує і, думаю, викликає у виборців негативні емоції до тих політичних сил, які надмірно "забруднюють" ефір.

О. Ч.: На сьогодні справді є деяке зловживання, наприклад, з боку блоку Литвина, хоча соціологія показує, що його рейтинги повільно, але таки повзуть вниз. Зараз є від 15-ти до 20-ти відсотків виборців, які ще не визначилися, от за голоси цих виборців і триває боротьба. У принципі, на початковому етапі за всіма правилами рекламної кампанії деякий позитив є - певна "засвітка", запам'ятовування тощо. Але зараз треба не просто твердити, що от ми такі є, а переконувати, щоб виборець проголосував саме за них. І тут поки що жодна з політичних сил не робить цього якісно.

В. Б.: На мою думку, телевізійна та радіореклама Партії реґіонів, якщо й далі так триватиме, а не дай Боже, ще й буде нарощуватись, може призвести до негативного результату. Причому до негативного результату не в їх реґіонах, а в тих виборців, які могли би приєднатися до них із центральних чи західних областей, але яких відлякує така реклама. Дратує, наприклад, що Росія над нами так знущається, що інша держава в таких умовах могла би вже оголосити війну своїй сусідці, а у Партії реґіонів постійно говорять, що друга державна мова має бути російська. При цьому не пропонують жодних шляхів партнерських, економічних відносин з Росією. Тобто ті карти, які вони постійно розігрують, і збурюють суспільство, навіть у Криму, на Сході України у російськомовних українців викликають негативну реакцію. Усе має бути в міру. І ті ж білборди - це, по-моєму, помилка. Це є звичайним зароблянням грошей, тобто навколо політичних партій є певні структури, які, умовно кажучи, просто нагрівають на цьому руки, а ефективності підвищення рейтингу при цьому нуль чи навіть мінуси.



Назад до списку

15:22 (23.01.2023)
У ГУР розповіли, чого чекають у лютому-березні і як змінюється тактика РФ

()
Під колесами дизель-поїзда сполученням «Львів - Ківерці» загинув 28-річний хлопець

()
У Львові за кермом спімали п'яного прокурора

()
Поліцейські знайшли водія, що на смерть збив 19-річну дівчину на трасі Львів-Шегині

no news in this list.

no news in this list.

Продається домен
правда.укр

Ідеально підходить для новинного сайта, чи інтернет-газети.
Вартість домена - 2500 USD

Контактна інформація
cu_pol@yahoo.com

no news in this list.

no news in this list.

no news in this list.

no news in this list.

no news in this list.

Блок статей, Каталог статтей

no news in this list.

Центр політичних досліджень. Суспільно-гуманітарний консорціум «Ґенеза».
© 2004. КуПол (Культура і Політика). Всі права застережено.
© 2004. Розробка WebКузня